Translate

субота, 16 липня 2016 р.

Розробка сюжету книги, другий крок - планування

Після того як зав'язка та кульмінація більш-менш зрозумілі, час вибрати схему побудови сюжету. Загальновідома, яку запропонував ще Аристотель (зав'язка, перипетії, кульмінація-розв'язка), не дає відповідь на побудову другої частини. І хоча навіть у такому вигляді підходить для маленьких творів, великі вимагають іншого підходу. Тому письменниками було розроблено кілька схем.

Найпростіша виглядає так: зав'язка, три конфлікти, розв'язка. Друга за складністю має чотири конфлікти у середній частині. До речі, кульмінація в обох схемах знаходиться на початку розв'язки. Обидві схеми витримали випробування часом і добре підходять для багатьох жанрів. Головне, аби кожен наступний конфлікт був більшим за попередній за масштабом або напругою.

Для ілюстрації цих схем добре підходить казка Колобок. Зав'язка: втік від діда з бабою. Конфлікти: заєць, вовк, ведмідь. Кульмінація і розв'язка: зустріч з лисою.

Для роботи з такими схемами один сучасний письменник запропонував метод, за яким планують комп'ютерні програми. Цей підхід отримав назву сніжинка. Суть його в певній послідовності дій.

1 крок. Спершу сюжет описуєте п'ятьма-шістьма(в залежності від схеми) реченнями.

Приклад:
Коли з неба просто на голову почали падати праски Хоробра Дівчинка вирішила розібратися з небезпекою і рушила шукати її джерело.(Зав'язка)

На шляху дівчини постала широка річка, але дівчина зробила пліт і перепливла.(1 конфлікт)

Далі перед Хороброю Дівчиною послала прірва, але дівчина звалила дерево і зробила міст.(2 конфлікт)

На краю Страшного Лісу на дівчинку напала зграя вовків, але дівчина налякала їх великим дрючком і відігнала(3 конфлікт)

Дівчинка перемогла Моторошного Хозяіна прасок і повернулася додому, де її чекала бабуся з горщиком вареників.(кульмінація і розв'язка)

2 крок. Кожне речення сюжету розгортаєте в п'ять(шість) за такою самою схемою.

Замість першого речення першого шагу
Коли з неба просто на голову почали падати праски Хоробра Дівчинка вирішила розібратися з небезпекою і рушила шукати її джерело.

Тепер отримаємо такі:
Ранком чудового дня Хоробра дівчинка допомагала бабусі місити тісто(зав'язка)
Аж раптом на подвір'ї впала праска. Бабуся з дівчиною занепокоїлися, але продовжили роботу(1 конфлікт)
Не встигли вони підготувати тісто, як на подвір'я впала інша праска, бабуся запропонувала піти до хати(2 конфлікт)
Але третя праска розбила шибку у вікні(3 конфлікт)
- Я піду і розберуся, сказала Хоробра Дівчинка і вийшла з хати(кульмінація і розв'язка)

Так само чинимо для кожного речення плану отриманого на першому кроці. В результаті отримаємо 25-36 речень, які доволі непогано показують сюжет. Такий текст вже може виступати в якості синопсису та дає можливість оцінити сюжет і вирішити чи варто працювати над твором далі.
Тепер, можна приступати до написання першої глави. Але якщо деталізація, на ваш погляд, недостатня, наступний(третій) крок дасть розгорнутий план, якого має вистачити.

Що повинен мати твір, і що має бути чітко видно вже на другому кроці роботи над планом?

Конфлікти. Нема конфлікту - нема твору. Конфлікти можуть бути різними від простої перепони на шляху і душевних страждань до смертельного двобою. Головне щоб вони заважали Головному Герою(Протагоністу) рухатися до Мети.

Таємниця. Будь яке питання примушує читача перегортати сторінки, шукаючи на нього відповідь.

Несподіванка. Що іще найкращим чином псуватиме життя Протагоністу? Але якщо несподіванка допомагає йому вирішувати проблеми - приберіть її, бо досвідчений читач відчує халтуру, а недосвідчений нудьгу.

Напруга. Відчуття наближення небезпеки тримає увагу читача навіть краще ніж таємниця.

Іронія. Коли речі виявляються зовсім не тим, чим виглядали з початку, більшість каже "йой!" і продовжує читати наче в лихоманці.

Якщо нічого подібного після другого етапу розробки плану нема - твір краще кинути у смітник. Навпаки, якщо все перераховане присутнє навіть на першому етапі - твір чекає успіх.

Крім простих схем творів є ще кілька.
Схема двох кульмінацій:
- експозиція( як жилося-булося )
- Пусковий момент( подія що запускає розвиток сюжету = почали падати праски )
- 1 Поворотний пункт( подія що докорінно міняє ситуацію = Дівчинка вирушає в путь )
- 1 Кульмінація( Здається дівчина досягла мети = дівчинка вступає в бій зі злодієм що тримає в руці праску і програє, чи перемагає )
- Темний момент( Але в результаті ситуація стає набагато гіршою = праски і надалі падають з неба, і поки дівчина билася вона розтрощила єдиний човен на річці )
- 2 поворотний пункт( в бою з вовками дівчина здобуває карту що вказує на Ліс в якому живе Хазяін прасок )
- Кульмінація( Дівчинка б'ється з ворогом і долає його )
- Розв'язка( Дівчина повертається до бабусі )

Така схема гарно підходить для гостросюжетних творів. Ще більш вдалою мені здається голлівудська схема. Вона схожа на схему з трьома конфліктами, але відрізняється тим, що в кінці кожної частини твору відбувається крутий поворот сюжету.

Ось варіант для нашої дівчини.

Зав'язка.(герой приймає рішення діяти)
Дівчинка допомагає бабусі місити тісто, аж раптом з неба починають падати праски і вона рушає в путь аби припинити неподобство.

Інтрига.(герой намагається вирішити проблему звичайними засобами)
Дівчина йде в сторону звідки летять праски, але раптом її шлях перетинає ріка.

Просування(герой береться за справу рішуче і впевнено просувається до цілі, а ж раптом втрачає все)
Дівчинка робить пліт і пливе через річку, але раптом на середині пліт підхоплює течія і несе просто у водоспад.

Неприємності(Героя переслідують невдачі, аж до повного краху)
Дівчинка намагається гребти руками, зачепитися за дно ціпком, злетіти над водою, дмухати з силою вітру, але пліт падає і розбивається.

Зіткнення(Герой може відмовитися від продовження місії, але рушає вперед і долає одну перешкоду за іншою, затим стикається з головним злодієм, якого перемагає)
Хоробра дівчинка не зважаючи на забиту ногу та ґулю на голові, сміливо йде до Страшного лісу, лякає своїм виглядом вовків і нарешті зустрічає злодія, якого зв'язує чарівним шнурком.

Розв'язка
Хоробра дівчинка повертається до бабусі і за кожну подряпину отримує по варенику з вишнями.

У цій схемі найважливішим є оте "але" в кінці майже кожної частини. Це несподіванка яка добряче псує життя Протагоністу. Тобто сюжет постійно робить круті повороти, які зводять нанівець усі досягнення Героя. Це допомагає тримати увагу читача.
Такий підхід бажано зберігати до 2 - 3 кроку планування. Тоді від твору неможливо буде відірватися.

Голлівудська схема також дає про бажаний розмір кожної частини твору по відношенню до загального його обсягу.
Зав'язка 1/16
Інтрига 3/16
Просування 1/4
Неприємності 1/4
Зіткнення 3/16
Розв'язка 1/16

Не зважаючи на те, що голлівудська схема на перший погляд мало відрізняється від інших, витримати її доволі важко. Проте, коли це вдається, твір виходить досить непоганий.

Немає коментарів:

Дописати коментар